4 dni. 7 koncertów. 11 zespołów. 7 krajów. 2 sceny. Konkurs. Warsztaty. Klub festiwalowy.
sobota, 11 grudnia, godz. 24.00
W koncerty wplatane są elementy mistyczne, szamańskie. Każdy występ rozpoczyna się rytuałem oczyszczenia sceny. Szamańskie kamłanie powiązanie jest z brzmieniem rytualnych instrumentów: blaszanego bębna druidzkiego, buddyjskiego dzwonka, tuwińskiej drumli czy szamańskiego bębna - dungura. Wszystko to spowite dymem artyszu, tuwińskiego kadzidła.
Rozmiar: 12434 bajtów Gienadyj wprowadza nas w świat azjatyckich stepów, syberyjskiej tajgi, przeszłości i przyszłości, śpiewem składa hołd rodzicom, tajdze, która jest jego domem, bezkresnym przestrzeniom przemierzanym przez stada koni, zwierzętom, wodzie, wiatrowi.
W trakcie koncertu Gendos prezentuje wszystkie trzy podstawowe style gardłowego śpiewu. Najniższy, KARGYRA średni KHOOMEI (ten dał nazwę gardłowemu śpiewaniu) i najwyższy SYGYT. Tuwińskie instrumenty - delikatnie brzmiący tchadagan (cytra), natrętny i ostry doschpulur, wprawiający w trans homus, strojny w magiczne kwiaty i dzwonki dungur (szamański bęben) - opowiadają historie, legendy, wiersze.
Zainteresowania artysty wybiegają daleko poza "muzykę ludową". Muzyczny talent kształcił poszukując jednocześnie nowych rozwiązań, początkowo z grupą Aian. Za sprawą Sainkho Namtchylak, dziesięć lat temu, jako członek BIOSYNTHESIS odwiedził Europę. Wspólne koncerty i nowe znajomości z zachodnimi muzykami przyniosły kolejny projekt, łączący elementy etniczne z jazzem K-Space. Ken Hyder i Tim Hodgkinsonem wraz z Gendosem nagrali "Bear Bones", płytę penetrującą szamańsko - buddyjskie tereny. Awangardowa muzyka, nazwana została SHAM - BEAT'em.
W 2000 roku Gendos wraz z charyzmatycznym basistą Alexiejem Sajaa założył zespół Gen-DOS. Adaptował swoje imię nadając mu nowe znaczenie: Gen-DOS genetyka - komputery /tradycja - współczesność. Rockowa formacja jest ewenementem na tamtejszej scenie. Wraz z Yat-Kha są awangardą rocka w Tuwie. Aranżacje odwołują się do bardziej złożonych kompozycji rockowych lat 70 i 80 wplatając w nie różne stylistyki za bazę mając muzykę tuwińską.
Lato 2004 przyniosło nowy duet, elektroniczno etniczny, penetrujący sfery muzyki współczesnej Gendos West Trip, którego polską połową jest Darek Makaryk.
W sobotę - godzina 16.00 - zapraszamy na warsztaty śpiewu alikwotowego (gardłowego), prowadzone przez Gienadyja Tchamzyryna Gendosa.
to najstarszy tego typu festiwal w Polsce. Na jego scenie wystąpiło dotąd 102 zespoły z 16 krajów. W ramach Mikołajków Folkowych od 1994 r. organizowany jest konkurs Scena Otwarta pierwszy polski przegląd wykonawców inspirujących się muzyką etniczną, przez który przewinęło się dodatkowo 101 zespołów i solistów. Na mikołajkach powstał też bezprecedensowy konkurs na Folkowy Fonogram Roku, jedyne w Polsce przedsięwzięcie promujące folkowy rynek wydawniczy. MIKOŁAJKI FOLKOWE to kawał historii tej muzyki w Polsce - twórzcie ją razem z nami!
Karnet na koncerty z cyklu "Folk nocą" - 10 zł
Koncerty oznaczone gwiazdką * odbywają się na sali widowiskowej ,
pozostałe w Klubie Festiwalowym (Mała Scena).
Wszystko dzieje się w Akademickim Centrum Kultury UMCS "Chatka Żaka",
Lublin, ul. Radziszewskiego 16