29 listopada - 1 grudnia 2019 roku! Chatka Żaka Lublin!
Od jury
Wydawać by siÄ™ mogÅ‚o, że wyÅ‚anianie najlepszych prac w konkursie „Tradycja w obiektywie” bÄ™dzie z roku na rok trudniejsze. Tymczasem – paradoksalnie – uzgodnienie werdyktu przebiegÅ‚o zadziwiajÄ…co jednomyÅ›lnie. PoprzedziÅ‚a go jednak ożywiona dyskusja, ponieważ dla jurora uczestniczÄ…cego w kilku edycjach konkursu, stale roÅ›nie gÅ‚ód kadrów niezwykÅ‚ych, zaskakujÄ…cych. Każda jurorka i każdy juror szuka też swojego „klucza” do coraz to innego zestawu nadesÅ‚anych prac. I jest to z korzyÅ›ciÄ… dla konkursu jako takiego, gdyż pozwala mu żyć, rozwijać siÄ™ i stale zadziwiać widza.
Debatowano przede wszystkim o tym, czym jest, a czym nie jest „tradycja”. ZdjÄ™cia nadesÅ‚ane na konkurs przedstawiaÅ‚y różnorodne podejÅ›cie do tematu. Fotografie najczęściej prezentowaÅ‚y bardzo dosÅ‚owne i oczywiste rozumienie hasÅ‚a konkursowego. Jury poszukiwaÅ‚o natomiast prac nieewidentnych, aktualnych i oryginalnych zarówno treÅ›ciowo, jak i wizualnie. Takie cechy reprezentujÄ… prace wyróżnione i nagrodzone. Wspólny mianownik docenionych zdjęć stanowić może hasÅ‚o „żywa tradycja”. Nie jest to zatem „Misiowa” ex-tradycja – kiedy „ex” rozumiemy jako coÅ› nieaktualnego; nie jest to też extra-dycja – czyli „moda na ludowizm”, gdzie wystÄ™puje pewna inscenizacja i przebieranki... No a gdzie, zapytacie, dziÅ› wystÄ™puje taka „żywa tradycja”? Odpowiedź mogÄ… stanowić nagrodzone prace. SÄ… one również zaproszeniem do dyskusji i wÅ‚asnych refleksji.
I NAGRODA - Renata Pastuszak – Åšmigusa-Dyngusa czas
Wszyscy jurorzy zwrócili uwagÄ™ na tÄ™ dyngusowÄ… fotografiÄ™. Sytuacja ukazana na zdjÄ™ciu jest uniwersalna i mogÅ‚aby siÄ™ zdarzyć w każdym domu. Uchwycony zostaÅ‚ przez autora bressonowski, decydujÄ…cy moment. Ruch, częściowa nieostrość dajÄ…ca wrażenie autentyzmu jak z kadru filmowego, odwrócenie tradycyjnych, dyngusowych ról, to walory obrazu, które widać na pierwszy rzut oka. Emocje na zdjÄ™ciu sÄ… prawdziwe, a pozorny chaos fotografii daje możliwość dÅ‚ugiego „czytania” tej pracy.
II NAGRODA - Tomasz Kosiek – Karpaccy cyrkowcy
Fotografia daje poczucie dużej namacalnoÅ›ci sytuacji – ta praca niemal roztacza zapach. Pozycja braci – z pewnoÅ›ciÄ… bliźniaków – z jednej strony nawiÄ…zuje do tradycyjnej woltyżerki, a z drugiej ma w sobie coÅ› mÅ‚odzieÅ„czo-swawolnego. Także babcia zdaje siÄ™ być przewrotnie psotna i rozumieć te kawalerskie popisy. Sytuacja miÄ™dzypokoleniowa i zdjÄ™cie z mocnÄ… kompozycjÄ…. Obraz przesycony witalnoÅ›ciÄ… czy wrÄ™cz zuchwaÅ‚oÅ›ciÄ….
III NAGRODA -Katarzyna MichaÅ‚owska – DzieÅ„ Papryki w Potworowie 2015
To zdjÄ™cie, którego gÅ‚ównym atutem jest kontrast: sztuczność „walczy” z naturalnoÅ›ciÄ…, ruch ze statycznoÅ›ciÄ…, czerÅ„ z bielÄ…. Fotografia niemal prowokuje widza pytaniem: czy/kiedy jesteÅ› sobÄ…? I dostarcza drwiÄ…cego komentarza zestawiajÄ…cego tradycjÄ™ i marketing. Ciekawa jest gra znaczeÅ„ na pozornie zbÄ™dnym, prawy skraju kadru: pod wielkim bilbordem dóbr luksusowych wisi na pÅ‚ocie „swojska” reklama... oleju do silnika? Miejsce to, w górnej części zarezerwowane dla logotypów, w dolnej pozostaje wolne do taÅ„ca.
Tomasz Okoniewski – Zawodowcy
Wyróżnienie RadosÅ‚awa Ignacego BuÅ‚towicza: Fotografia reporterska, która przenosi widza w sam Å›rodek wydarzenia. ZdjÄ™cie wielowymiarowe ze wzglÄ™du na kadr oraz wrażenia nie tylko wzrokowe – bez maÅ‚a sÅ‚ychać tu dźwiÄ™ki i czuć zapachy. Praca wyróżnia siÄ™ dużym profesjonalizmem.
Agnieszka Gontarska – Wirtualny Å›wiat na drugim planie
Wyróżnienie Marcina Skrzypka: W tym roku postawiÅ‚em na zdjÄ™cia „memiczne”, a wiÄ™c nieco mniej subtelne, natomiast sugestywne w przekazie poprzez ironiczne zestawienie wyrazistych symboli. Na tym zdjÄ™ciu widzimy triumf tradycyjnej, ale jakże nieÅ›miertelnej, dzieciÄ™cej zabawy w piasku nad nowoczesnÄ…, ale jakże przemijajÄ…cÄ… technikÄ….
Zbigniew Wójcik – ÅšwiÄ™to ognia
Wyróżnienie Roberta Pranagala: Ta fotografia zdecydowanie wyróżnia siÄ™ na tle pozostaÅ‚ych ze wzglÄ™du na wielość planów, dynamikÄ™ akcji, ale też szczegóÅ‚owość, która pozwala uważnemu widzowi wielokrotnie wracać i odkrywać nowe elementy historii. Historii, która nie jest oczywista i jednoznaczna, ale intryguje i pozostawia swobodÄ™ dopowiadania oraz interpretacji. Nie jest dla mnie do koÅ„ca jasne, o jakÄ… tradycjÄ™ konkretnie tu chodzi, jednak zdecydowanie wpisuje siÄ™ ona w zwyczaj gromadzenia siÄ™ ludzi na placach miejskich i różnorodnych zabaw z ogniem, które sÄ… obecne w tak wielu krajach i kulturach. JednoczeÅ›nie fotografia zawiera elementy wskazujÄ…ce na wspóÅ‚czesność i „nowoczesność” miejsca, gdzie dzieje siÄ™ akcja. Przez to Å›wietnie wpisuje siÄ™ w ideÄ™ konkursu.
Wisz OrÅ‚owski – Bij
Wyróżnienie MieczysÅ‚awy GoÅ›: ZdjÄ™cie wyróżnione z mÅ‚otami na tle stojÄ…cego w oddali domu, co w połączeniu z drewnianymi balami na pierwszym planie stanowi piÄ™knÄ… alegoriÄ… budowania ogniska domowego. Czujemy moc mÅ‚otów, pot wysiÅ‚ek i trud cieÅ›li. Wyraźnie zarysowane narzÄ™dzia w rÄ™kach cieÅ›li to podkreÅ›lajÄ….
ProtokóÅ‚ z posiedzenia Jury konkursu fotograficznego ,,Tradycja w Obiektywie’’ organizowanego przez Stowarzyszenie Animatorów Ruchu Folkowego przy XXIX MiÄ™dzynarodowym Festiwalu Muzyki Ludowej ,,MikoÅ‚ajki Folkowe”
Do konkursu napÅ‚ynęło łącznie 125 zgÅ‚oszeÅ„ z caÅ‚ej Polski, w których zawarte byÅ‚o 220 zdjęć. Wszystkie zgÅ‚oszenia i fotografie byÅ‚y zgodne z regulaminem. W dniu 5 listopada 2019 roku, Jury w skÅ‚adzie:
dokonaÅ‚o przeglÄ…du nadesÅ‚anych prac i postanowiÅ‚o przyznać nastÄ™pujÄ…ce nagrody i wyróżnienia:
Nagrody:
Wyróżnienia:
Ponadto Jury do wystawy zakwalifikowało następujące zdjęcia:
Nagrodzone fotografie będzie można obejrzeć w Centrum Spotkania Kultur przy Placu Teatralnym 1 w Lublinie w dniach 29.11.2019 - 1.12.2019 w czasie trwania festiwalu "Mikołajki Folkowe" oraz na www.mikolajki.folk.pl