Mikołajki Folkowe 1994
niedziela, 11 grudnia, godz. 18.30
Matragona powstaÅ‚a przed tysiÄ…cami lat, a jej ostatni muzycy spotkali siÄ™ w 1992 r. Swój pierwszy peÅ‚ny koncert zagrali w Sanockim Domu Kultury dwa lata później. OdtÄ…d wykonali wiele koncertów w Polsce, nagradzani na festiwalach muzyki folkowej, nagrywali dla ogólnopolskich programów telewizyjnych i radiowych, tworzyli muzykÄ™ teatralnÄ…, latem prowadzÄ… warsztaty muzyczne.
W 1999 roku ukazaÅ‚a siÄ™ ich pÅ‚yta CD pt.: "Budzenie góry", wydana przez SDK, która w 1998 roku, jeszcze w formie kasety MC uzyskaÅ‚a nominacjÄ™ na ogólnopolskim konkursie fonograficznym w Lublinie. Również rok 1999 przyniósÅ‚ Matragonie sukces (I miejsce ex equo z "DikandÄ…") na konkursie Polskiego Radia "Nowa tradycja" (Warszawa, kwiecieÅ„ 1999). Od wrzeÅ›nia 2004 roku zespóÅ‚ dziaÅ‚a w ramach nowopowstaÅ‚ego Towarzystwa Artystyczno-Edukacyjnego AURA-ART. W roku 2005 zespóÅ‚ wydaÅ‚ trzeciÄ… pÅ‚ytÄ™ "Trans Silvaticus". Nagrana w naturalnej akustyce Å›wiÄ…tyni, na ok. 70-ciu wyÅ‚Ä…cznie akustycznych instrumentach z caÅ‚ego Å›wiata, wydana z wielkÄ… troskÄ… zarówno o jej zawartość jak i ksztaÅ‚t edytorski.
Muzycy Orkiestry Jednej Góry swÄ… siÅ‚Ä™ czerpiÄ… z zapomnianej legendy bieszczadzkiej Matragony, góry, którÄ… odnaleźli dla siebie i swej baÅ›niowej krainy muzycznej. ZdobywajÄ… swych uważnych sÅ‚uchaczy wÅ›ród fantastów i marzycieli ceniÄ…cych w muzyce prócz zabawy, jej zadumÄ™, baÅ›niowość, tajemniczość, możliwość tworzenia wÅ‚asnych Å›wiatów wyobraźni.
Tworzona i wykonywana przez zespóÅ‚ muzyka unika Å‚atwej definicji. PojawiaÅ‚a siÄ™ na wielu folkowych festiwalach (gdzie okreÅ›lano jÄ… miÄ™dzy innymi jako "aura folk") umieszczano jÄ… na rubieżach tego gatunku. Ale to gÅ‚ównie bogate instrumentarium tradycyjne z caÅ‚ego Å›wiata (zgromadzonych kilkadziesiÄ…t instrumentów) nadajÄ…ce brzmieniu egzotycznoÅ›ci sprawiÅ‚o, że zaistniaÅ‚a ona w takim kontekÅ›cie. Wydaje siÄ™ nieczuÅ‚Ä… na pokusy komercjalizacji, wolna od uzasadnieÅ„ ideologicznych, choć zaprasza na drogÄ™ zapomnianych wartoÅ›ci.
CzÅ‚onkowie zespoÅ‚u grajÄ…c na licznych instrumentach starajÄ… siÄ™ zdobywać wiedzÄ™ na temat tradycji wykonawstwa (m.in. uczestniczÄ…c w kursach muzyki Å›redniowiecznej, warsztatach gry na instrumentach dalekowschodnich). Instrumenty stosujÄ… jednak w poÅ‚Ä…czeniach niespotykanych dOtÄ…d w kulturach muzycznych, z których siÄ™ one wywodzÄ…, tworzÄ…c wÅ‚asnÄ… paletÄ™ dźwiÄ™kowa. Zacieranie zrozumiaÅ‚oÅ›ci Å›piewanych sÅ‚ów (poprzez celowÄ… obcość jÄ™zyka, echolalie itp.) to ucieczka przed nazywaniem uczuć, wobec których sÅ‚owa sÄ… bezużyteczne, najlepiej wyrażanych samÄ… muzykÄ…. StÄ…d gÅ‚os (solo albo w chórze) pojawia siÄ™ w utworach Matragony o szczególnym Å‚adunku ekspresji, jako doskonaÅ‚y instrument.
Muzyka Matragony swą atmosferą - gęstą od barw, nostalgiczną czasem oniryczną - przywodzi na myśl ścieżkę dźwiękową do nieistniejącego filmu.
*tekst ze strony zespołu
Konkurs "Scena Otwarta" otrzymaÅ‚ swÄ… ostatecznÄ… formÄ™. WystÄ™py 7 "podmiotów artystycznych" oceniaÅ‚o jury, w skÅ‚ad którego wchodziÅ‚ miÄ™dzy innymi Jacek Urbaniak i SÅ‚awomir GoÅ‚aszewski. I miejsce przypadÅ‚o Orkiestrze Jednej Góry Matragona, zaÅ› II Chudobie (dwóm zespoÅ‚om znajdujÄ…cym siÄ™ obecnie w czoÅ‚ówce polskich grup folkowych). W sobotÄ™, w koncercie gÅ‚ównym, wystÄ…piÅ‚y zespoÅ‚y z Litwy, Niemiec i BiaÅ‚orusi, miÄ™dzy innymi PaÅ‚ac prezentujÄ…cy tradycyjne wielogÅ‚osowe Å›piewy biaÅ‚oruskie w rockowej aranżacji. Jak co roku festiwalowi towarzyszyÅ‚y wystawy, przeglÄ…d filmów i warsztaty. Po raz pierwszy zostaÅ‚ wydany folder festiwalowy (w nastÄ™pnych latach stale siÄ™ polepszaÅ‚). Relacje z festiwalu ukazaÅ‚y siÄ™ Telewizji Lublin, na antenie 1999Radia Lublin i II Programu Polskiego Radia.